قوانین و مقررات

کاربر گرامی با سپاس از اعتماد شما، خواهشمندیم پیش از تکمیل مشخصات و ثبت نام، نسبت به مطالعه دقیق قوانین و مقررات سامانه باغ بازار اقدام نمایید.

شما در حال استفاده از سامانه اینترنتی باغ بازار به نشانی www.baghbazar.com به عنوان کاربر هستید. ایجاد حساب کاربری و استفاده از خدمات این سامانه صرفاً با پذیرش و رعایت قوانین و مقررات آن امکان پذیر بوده و در غیر این صورت امکان استفاده از خدمات سامانه برای شما مقدور نیست. جهت امکان پذیری ارائه خدمت و تکمیل ثبت نام، گزینه “شرایط و مقررات را خواندم و می پذیرم” را انتخاب نمایید. انتخاب این گزینه به منزله قبولی و پذیرش تمامی شرایط و قوانین مندرج در سامانه بوده و هر گونه ادعایی مبنی بر عدم اطلاع و آگاهی شما از قوانین و مقررات سامانه پذیرفته نخواهد بود.

مقدمه

باغ بازار به عنوان سامانه ی کشاورزی مشارکتی، بستری برای حمایت از کشاورزی مسئولانه ی ایرانی از طریق ایجاد تعامل سازنده میان مشارکت کنندگان و کشاورزان، دامداران، باغداران و فعالان حوزه تولید محصولات کشاورزی، باغی و غذایی است که هدف آن مشارکت مشارکت کنندگان و کشاورزان در سود و زیان است.

سامانه باغ بازار از هیچ گونه فعالیت دلالی و انحصار طلبانه حمایت نمی کند و تلاش این سامانه، پیش گیری از ایجاد انحصار و حمایت از تولید کنندگان مسئولیت پذیر ایرانی و مصرف کنندگان به صورت توامان است.

 

۱– تعاریف

۱-۱ سامانه باغ بازار: یک کسب و کار نوپا (استارتاپ) ایرانی است که سامانه ی آنلاین (پلتفرم) ی را برای مشارکت افراد(مشارکت کنندگان) با کشاورزان و کسب و کارهای کشاورزی مسئولیت پذیر به وجود آورده است و از طریق نشانی  اینترنتی  baghbazar.com در دسترس است.

۲-۱ حساب کاربری : پنلی است که از طرف سامانه باغ بازار در اختیار کاربران قرار گرفته و از این طریق می توانند حسب مورد، نسبت به انجام فعالیت مورد نظر خود و همکاری با باغ بازار اقدام نمایند.

۳-۱ مشارکت کننده: هر فرد حقیقی  است که  تمام یا بخشی از محصول کشاورزان را از طریق سامانه باغ بازار و به قصد مشارکت با کشاورز، پیش خرید می نماید. کاربر اختیار انجام هر گونه عملیات کشاورزی و تجاری بر روی محصول پیش خرید شده و هم چنین نحوه ی هزینه کرد مبالغ حاصل از پیش فروش محصولات را به صورت کامل به باغ بازار واگذار می نماید.

۴-۱ کشاورز: واژه کشاورز شامل تمامی تولید کنندگان حقیقی و حقوقی حوزه ی کشاورزی اعم از باغ داری، زراعت، دام پروری، مرغداری و طیور، شیلات، گلخانه داری، صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی است که فرم آنلاین “ثبت نام کشاورزان” در باغ بازار را تکمیل نموده و در صورت تایید نهایی، همکاری خود با باغ بازار را آغاز می نمایند.

5-۱ حساب مشارکت صادراتی: حسابی است در قسمت حساب کاربری مشارکت کننده که به واحد یورو نگهداری می شود و پس از اولین معامله بیانگر میزان مشارکت های فعال کاربر در صادرات محصولات کشاورزی است.

6-۱ حواله ریالی: امکانی است در حساب کاربری مشارکت کننده که برای تبدیل مانده حساب مشارکت صادراتی کاربر از واحد ارز یورو به ریال از طریق ایجاد شناسه حواله ریالی در کیف پول ریالی کاربر قابل استفاده است.

تبصره1: نرخ برابری ارز ساعت دوازده هر روز منطبق بر نرخ عرف بازار معاملات ارز توسط باغ بازار اعلام می شود و مشارکت کننده حق هر گونه اعتراض را از خود سلب می کند.

تبصره2: مشارکت کننده حق ادعا دریافت مانده حساب مشارکت صادراتی خود را به صورت ارزی ندارد و تنها با انتقال به کیف پول ریالی امکان برداشت از حساب مشارکت صادراتی خود را دارد.

 

۲– شرایط عمومی

۱-۲ بازدید از وبسایت بدون ایجاد حساب کاربری امکان پذیر و مجاز است ولی برای استفاده از خدمات باغ بازار باید حساب کاربری ایجاد شود.

۲-۲ کاربران برای استفاده از خدمات این سامانه ابتدا می بایست نسبت به قبول قوانین و مقررات سامانه از طریق انتخاب گزینه “شرایط و مقررات را خواندم و می پذیرم” اقدام نمایند و تنها در صورت قبول قوانین و مقررات مجاز به ایجاد حساب کاربری و استفاده از خدمات سامانه می باشند.

۳-۲ پس از ایجاد حساب کاربری پیام کوتاه جهت فعال سازی حساب کاربری به شماره اعلامی توسط کاربر، ارسال می گردد. کاربر ۶۰ ثانیه مهلت ورود کد را در سایت دارد. در غیر این صورت و پس از انقضای مهلت مذکور ، حساب کاربری وی غیر فعال می گردد. بدیهی است در صورت درخواست مجدد و تایید پیام کوتاه ، امکان فعال سازی مجدد حساب کاربری وجود دارد.

۴-۲ سامانه در هر زمان می تواند حساب های کاربری کاربران را مسدود کند و فقط گزارشی از روند و دلیل حذف یا تعلیق حساب کاربری را برای کاربر در پنل کاربری ارسال می کند .

۵-۲ سامانه در صورت مشاهده و یا احتمال وجود هر گونه تناقض اطلاعات و نام کاربری وارد شده با اطلاعات واقعی شخص، می تواند حساب کاربری کاربران را مسدود کند . برای تایید اطلاعات و اطمینان از صحت اطلاعات در بازه های زمانی مختلف نیز می تواند از کاربر درخواست ارسال اطلاعات تکمیلی داشته باشد.

۶-۲ مسئولیت صحت و درستی کلیه اطلاعات ارائه شده از سوی کاربران در سامانه با شخص ثبت نام کننده بوده و سامانه هیچ گونه مسئولیتی در این خصوص ندارد.

۷-۲ در صورت تایید ثبت نام، کاربر و کشاورز می پذیرند که اطلاعات وارد شده از سوی آنها توسط کارشناسان سامانه مورد ارزیابی و صحت سنجی قرار گرفته و حق هر گونه ادعایی در این خصوص را از خود سلب می نمایند.

۸-۲ سامانه، صحت اطلاعات هویتی و بانکی ثبت نام کنندگان را مورد بررسی و استعلام قرار می دهد و ثبت نام کنندگان نسبت به این استعلام هیچ گونه اعتراضی نخواهند داشت.

۹-۲ کاربران می پذیرند که کلیه اطلاعات وارد شده صحیح بوده و چنانچه در طی مدت همکاری اطلاعات وی تغییر کند، باید حتما به سامانه گزارش دهد و اطلاعات جدید را ثبت نماید. در غیر این صورت کلیه مسئولیت ها و عواقب آن بر عهده خود کاربران است.

۱۰-۲ نام کاربری نمی بایست مغایر با قوانین جاری کشور باشد .

۱۱-۲ کلیه اطلاعات شخص درخواست شده، بایستی به طور کامل ذکر شود در غیر این صورت در فرض هر گونه مشکل ، مسئولیتی در این خصوص متوجه سامانه نخواهد بود.

۱۲-۲ هر پنل کاربری برای همیشه به صورت رایگان فعال خواهد بود و سامانه هزینه ای به عنوان اشتراک از کاربران دریافت نمی نماید.

۱۳-۲ پنل کابری مختص استفاده شخص ثبت نام کننده است. در صورت ارائه نام کاربری و رمز عبور به سایرین و در نتیجه بروز هر گونه اشکال، ایراد یا سوءاستفاده، شخص کاربر مسئول خواهد بود.

۱۴-۲ مسئولیت حفظ و نگهداری از نام کاربری و رمز عبور با کاربران بوده و کاربران مکلف اند در صورت فراموشی، مفقود شدن یا سرقت اطلاعات حساب کاربری، از طریق ارتباط با پشتیبانی ، سامانه را در جریان قرار دهند.

۱۵-۲ کاربر می‌پذیرد اطلاعات خواسته شده را به صورت صحیح و به‌ روز در سایت وارد نماید.

۱۶-۲ کاربر متعهد می‌گردد که صرفا با شماره تلفن همراه و ایمیل متعلق به خود، نسبت به ثبت نام در سامانه اقدام نماید. در غیر این صورت در برابر صاحب امتیاز خط تلفن همراه، تماما مسئول بوده و باغ بازار به محض آگاهی از این موضوع نسبت به لغو عضویت کاربر مذکور اقدام خواهد نمود.

 

۳– شرایط اختصاصی کشاورز

۱-۳ مسئولیت پذیری

هر کشاورز که در سامانه باغ بازار ثبت نام کرده و مسئولیت پذیری او محرز شده باشد، می تواند از طریق پر کردن فرم آنلاین در صفحه “ثبت نام کشاورزان” برای برگزاری باغ بازار مشارکتی درخواست بدهد. معیارهای مسئولیت پذیری کشاورزان عبارتند از:

اول– توجه به سلامتی مصرف کنندگان از طریق تولید محصولاتی که برای انسان بی خطر و سالم باشد. اگر قرار است در تولید محصولات از نهاده هایی مثل سموم و کودهای شیمیایی استفاده شود باید با مشورت و نظر متخصص و به میزان مجاز بوده و حتما دوره احتیاط (کارنس)  رعایت گردد. تولید محصولات ارگانیک و زیستی دارای اولویت خواهد بود.

دوم– توجه به سلامتی کشاورز از طریق رعایت موارد ایمنی در فعالیت های مربوطه به شکلی که سلامتی کشاورزان  به خاطر اشتغال در حرفه ی کشاورزی به مخاطره نیفتد.

سوم– توجه به پایداری و حفظ محیط زیست از طریق حفاظت، نگهداری و استفاده ی مسئولانه از آب، خاک، حیوانات و گیاهان و سایر دارایی های ارزشمند زیست محیطی و ذخایر بومی ژنتیکی.

چهارم– توجه به افزایش بهره وری و کاهش ضایعات از طریق استفاده بهینه از همه ی منابع تولید و انجام فعالیت های فراوری و پس از برداشت  یا تمرکز بر تولید محصولات دارای مزیت صادراتی.

پنجم– توجه به آموزش نیروی انسانی و همکاری و هماهنگی بین کشاورز، دانشکده های کشاورزی و متخصصان این حوزه.

حداقل دارا بودن یکی از معیارهای مسئولیت پذیری برای کشاورزان الزامی است. بجز این، سایر شرایط الزامی برای عضویت کشاورزان در سامانه باغ بازار عبارت است از:

۲-۳ دارا بودن حداقل ۱۰ هزار متر مربع زمین یا باغ،  یا کارگاه تولیدی و گلخانه استاندارد دارای پروانه به هر میزان وسعت تحت مالیکت یا اجاره قانونی جهت کشت و بهره برداری از محصول.

۳-۳ اهلیت استیفا و اهلیت تمتع

۴-۳ دارا بودن حق قانونی بهره برداری از منابع آب

۵-۳ شناخته شدن به عنوان کشاورز از طرف دست کم یک سازمان یا نهاد متولی

۶-۳ نداشتن سوء پیشینه کیفری و حقوقی

۷-۳ مسئولیت کلیه اظهارات ثبت شده در خصوص محصولات با کشاورز می باشد و سامانه هیچ گونه مسئولیتی از بابت آن ندارد.

۸-۳ سامانه حق دارد در راستای راستی آزمایی اظهارات کشاورزان نسبت به اعزام نمایندگان و انجام بازرسی های دوره ای از محصولات، باغ، مزارع وکارگاره های کشاورزان اقدام نماید.

۹-۳ سامانه حق دارد چنانچه اظهارات یا اعمال کشاورزان را به هر نحو و در هر مورد خلاف واقع یا فریبکارانه تشخیص دهد هر گونه اقدام را جهت جلوگیری از ادامه فعالیت کشاورز متخلف و همچنین مطالبه خسارت های احتمالی وارده انجام دهد.

تبصره– این اقدامات شامل : جلوگیری از ادامه فعالیت در سامانه ، جلوگیری از دریافت منفعت حاصل از مشارکت، اجرا گذاشتن تضامین و هرگونه اقدامات حقوقی و کیفری مورد نیاز است.

تبصره– چنانچه کشاورز نسبت به اصلاح وضعیت اقدام نماید با تایید نمایندگان و کارشناسان سامانه امکان فعالیت مجدد کشاورز با نظر مدیر سامانه امکان پذیر است.

۱۰-۳ کشاورز مکلف و ملزم به همکاری کامل با نمایندگان و ماموران اعزام شده از سوی سامانه، جهت ارزیابی وضعیت مزرعه یا واحد تولیدی، محصولات و بررسی صحت و سقم اطلاعات اظهار شده می باشند.

 

۴– شرایط اختصاصی مشارکت کننده

۱-۴ هر مشارکت کننده که در سامانه باغ بازار ثبت نام کرده و اظهار به استطاعت مالی نموده است، می تواند برای شرکت در باغ بازار مشارکتی درخواست بدهد.

۲-۴ شرایط مشارکت کنندگان شامل موارد زیر است:

۱-۲-۴ اهلیت تمتع و اهلیت استیفاء

۲-۲-۴ دارا بودن حساب بانکی به نام فرد ثبت نام کننده

۳-۲-۴ سیم کارت دائمی یا اعتباری به نام فرد ثبت نام کننده

۴-۲-۴ عدم سوء پیشینه کیفری و حقوقی

۵-۲-۴ عدم ورشکستگی و ممنوع المعامله بودن

۳-۴ مشارکت کننده باید هنگام ثبت نام نسبت به وارد کردن اطلاعات هویتی خود دقت کافی را داشته باشد.

۴-۴ مشارکت کنندگان ملزم به ارائه شماره حساب بانکی و شماره شبا معتبر به نام خود می باشند و شماره تلفن همراه و اطلاعات هویتی وارد شده باید با اطلاعات صاحب حساب بانکی همخوانی و مطابقت داشته باشد.

تبصره– چنانچه در طول مدت فعالیت یا در بدو ثبت نام به هر نحو، عدم مطابقت اطلاعات برای سامانه احراز گردد از ادامه فعالیت مشارکت کننده جلوگیری خواهد شد.

 

۵– حساب کاربری

فرایند احراز هویت بدین نحو است که پس از تکمیل فرم ثبت نام توسط کاربر، کد چند رقمی به شماره همراه شخص ارسال می شود، کاربر می بایست ظرف مهلت مشخص نسبت به درج کد در محل مربوطه اقدام کند. همچنین فاکتور ها و خبرنامه در صورت نیاز به آدرس ایمیل شخص ارسال می شود.

علاوه بر این، مطابقت مشخصات هویتی کاربران با کد ملی و شماره حساب و کارت بانکی توسط سامانه انجام می گیرد. در صورت مغایرت، ادامه فعالیت کابر در سامانه امکان پذیر نخواهد بود.

 

۶– شرایط پیش خرید

۱-۶ وقتی یک باغ بازار مشارکتی باز شود، مشارکت کنندگان می توانند نسبت به پیش خرید محصول آن مزرعه یا واحد تولیدی به قصد مشارکت اقدام نمایند. حداقل مقدار پیش خرید برای هر باغ بازار متفاوت است.

۲-۶ چون ظرفیت هر باغ بازار به اندازه ی تمام یا قسمتی از محصول مزرعه یا واحد تولیدی است، بنابراین به محض اینکه تمام موجودی در نظر گرفته شده به وسیله ی مشارکت کنندگان پیش خرید شود، دیگر امکان مشارکت وجود نخواهد داشت.

۳-۶ در هر باغ بازار مشارکتی اطلاعات مربوط به نوع محصول، ویژگی های محصول، میزان محصول، مشخصات مزرعه یا واحد تولیدی، مشخصات کشاورز یا تولید کننده، دلایل مسئولیت پذیری کشاورز، زمان های مهم و تخمینی از مقدار ارزش افزوده قابل ایجاد، ارائه می گردد.

تبصره– باغ بازار در مورد تصمیم به انتخاب و انتشار اطلاعات مربوط به محصول، تولید کننده یا واحد تولیدی دارای اختیار است و می تواند نسبت به صلاح دید خود، تمام یا بخشی از اطلاعات فوق را در معرض مشاهده  کاربران قرار دهد.

۴-۶  معرفی باغ بازار های جدید، گرچه  مطابق روال مشخص و منظمی می باشد اما به دلیل ماهیت حرفه ی کشاورزی، همواره از نظم خاصی پیروی نکرده و ثابت نمی باشد.

تبصره– در خصوص مشارکت های صادراتی تا حد امکان برنامه ریزی  سامانه باغ بازار بر این است که هر هفته در روز دوشنبه فرصت های جدید مشارکتی اعلام گردد.

 

۷– مدیریت ریسک

کشاورزی مانند هر فعالیت اقتصادی دیگر قرین ریسک است و کشاورزان، مشارکت کنندگان و تمام کسانی که در این بخش فعالیت می کنند، افرادی هستند که از این ریسک ها آگاهند و آن را پذیرفته اند.

۱-۷ تعریف ریسک

ریسک در فعالیت های اقتصادی به معنای میزان احتمالی است که یک فعالیت مشخص، موجب زیان یا نتایج نامطلوب مالی گردد. تقریبا تمام فعالیت های اقتصادی و غیر اقتصادی بشری در برگیرنده ریسک هستند.

مثلا کشاورزی که در یک منطقه جغرافیایی و در یک فصل خاص، اقدام به کاشت سیب زمینی می نماید، می تواند به صورت تقریبی محاسبه کند که با چه احتمالی، خطر سرمازدگی محصول وجود خواهد داشت.

۲-۷ انواع ریسک

ریسک هایی که در کشاورزی وجود دارد عمدتا شامل ریسک های فنی و عملیاتی(کاشت، داشت و برداشت)، ریسک بازار(عرضه و تقاضا)، قوانین و ریسک سیستماتیک (شرایط و مولفه های کلان اقتصادی، سیاسی واجتماعی) است.

در مورد باغ بازار ها، ریسک عامل انسانی یا ریسک کشاورز نیز اضافه می گردد.

۳-۷ محاسبه و تعدیل ریسک

هیچ فعالیت اقتصادی بدون ریسک نیست. با این وجود،  باغ بازار تلاش کرده ریسک ها را با انواع راهکارهای در دسترس مانند استفاده از بیمه نامه ها، در نظر گرفتن اندوخته ریسک، استفاده از گزارشات کارشناسی و غیره مدیریت نماید. با این حال، اساسی ترین فعالیت باغ بازار برای مدیریت ریسک، پی ریزی یک تجارت با ثبات و مقیاس پذیر بین المللی بوده است.

باغ بازار از میان محصولات مختلف، بر مبنای میزان ریسکی که برای آن ها متصور است، دست به انتخاب می زند. همچنین تعدیل ریسک با شیوه های زیر انجام می شود:

۱-۳-۷ انتخاب محصولات با ریسک کمتر

۲-۳-۷ استفاده از ابزار های بیمه ای در هر جا که مقدور باشد

۳-۳-۷ متنوع سازی سبد محصولات

۴-۳-۷ فعالیت همزمان در بازارهای مختلف داخل و خارج کشور  از طریق همکاران تجاری ثالث

۵-۳-۷ فعالیت هم زمان در بازار سنتی و دیجیتال از طریق همکاران تجاری ثالث

۶-۳-۷ مدیریت دانش

۷-۳-۷ مشارکت با کشاورزان دارای اهلیت و صلاحیت

۸-۳-۷ محدودیت میزان مشارکت در هر باغ بازار برای هر مشارکت کننده

 

۸– محاسبات مالی

۱-۸ نحوه پیش خرید و پرداخت وجه

هر مشارکت کننده در زمانی که امکان مشارکت در باغ بازار مورد نظر وجود دارد، می تواند مقدار محصولی را که در نظر دارد پیش خرید نماید. پرداخت وجه تنها از طریق درگاه های بانکی متصل به سامانه باغ بازار امکان پذیر است. رسید پیش خرید محصول به حساب ایمیل مشارکت کننده ارسال و نیز به شماره همراه وی که در سامانه ثبت گردیده است پیامک می گردد.

تبصره: مشارکت در محصولات صادراتی به صورت ریالی انجام می شود.

۲-۸ نحوه محاسبه و تخصیص منفعت

مسئول محاسبه مالی، سامانه است. بدین ترتیب در پایان هر باغ بازار مشارکتی، میزان سود یا زیان محقق شده، توسط سامانه محاسبه و به نسبت مساوی میان کشاورز، مشارکت کنندگان و سامانه، تسهیم (ثلث) می گردد و مشارکت کننده و کشاورز با قبول این فرض وارد مشارکت می شوند.

تبصره– مشارکت در منفعت یا زیان به شرط مشارکت در پذیرش ریسک صورت می پذیرد. مثلا اگر کشاورز یا تولید کننده، ریسکی را قبول نکند و در عین حال میان وی و طرفهای دیگر،  مبادله ای هم اتفاق بیفتد، منفعت یا زیان احتمالی به دست آمده، بین دو طرف دیگر که ریسک را قبول کرده اند نصف خواهد شد.

۳-۸ به روز رسانی حساب مشارکت و نحوه پرداخت

در پایان هر باغ بازار مشارکتی، حساب مشارکت کنندگان در آن پروژه، به روز رسانی می شود. چنانچه در پایان مشارکت، منفعتی حاصل شده باشد، یک سوم منفعت حاصل شده، سهم کشاورز بوده و در پایان از طرف سامانه به شماره حساب اعلامی کشاورزان یا تولید کنندگان واریز می گردد. یک سوم هم سهم مشارکت کننده  است که به نسبت سهمی که در کل همان باغ بازار مشارکتی دارد، محاسبه گردیده و در حساب کاربری وی به روز رسانی شده و در پایان هر پروژه مشارکت، مجموع مبلغ مشارکت و منفعت یا زیان حاصل از آن توسط وی قابل مشاهده و درخواست است. مشارکت کننده می تواند هر زمان که بخواهد نسبت به  برداشت هر مبلغ از موجودی حساب کاربری خود با استفاده از امکان “درخواست برداشت وجه” از طریق پنل واقع در حساب کاربری خود اقدام نماید. مبلغ درخواست شده در مدت زمان حداکثر ۳ روز کاری به حساب مشارکت کننده واریز می گردد.

تبصره– سامانه به هیچ عنوان پیش رفت پروژه های  مشارکتی و تحقق اهداف آن را تحت زمان بندی اعلام شده، تضمین نمی نماید اگر چه تلاش می کند بیشترین مطابقت با زمان بندی اعلام شده وجود داشته باشد. بدین ترتیب اختلاف زمانی حداکثر تا ۳۰ روز در سررسیدهای اعلامی، بخشی از روند پیشرفت پروژه محسوب شده ومورد توافق اطراف پروژه می باشد.

۴-۸ سامانه به هیچ عنوان سود یا منافع را تضمین نمی نماید.

5-8 مشارکت در صادرات محصولات کشاورزی

مشارکت در محصول صادراتی شامل رویدادهایی به تعداد هفته های دوره مشارکت با این فرمت « عنوان محصول+ تعداد کل هفته های دوره مشارکت- تعداد هفته های باقی مانده از دوره مشارکت» است. مثال: هندوانه12-12 که بیان کننده نوع محصول (هندوانه) طول دوره مشارکت (12 هفته) و هفته های باقی مانده از دوره مشارکت (12هفته) است.

منظور از معامله فرایند کاملی از خرید تا دریافت وجه حاصل از صادرات محصول کشاورزی است که نهایتاً منتج به صورتحسابی مشتمل بر درآمد و هزینه های انجام شده است.

در هر محصول، باغ بازار مختار است از هر رقم محصول مشارکت که مصلحت بود اقدام به معامله و صادرات کند. مثلاً برای محصول هندوانه، تشخیص انتخاب رقم های گرد یا بیضی به عهده باغ بازار است و مشارکت کننده حق اعتراض را از خود سلب می نماید.

باغ بازار مجاز است در صورت صلاح دید هر نوع محصولی را که بهترین منفعت را دارد با مبلغ مشارکت کننده معامله کند.

باغ بازار حق دارد حداکثر به میزان 10 درصد از منافع حاصل از هر معامله در دوره مشارکت را در حساب ذخایر مشارکت به منظور مدیریت ریسک نگهداری نماید.

باغ بازار بعد از هر معامله در دوره مشارکت اقدام به تنظیم صورتحساب سود و زیان معامله کرده و پس از کسر ذخیره مشارکت، مابقی منفعت معامله را به نسبت مساوی بین طرفین مشارکت تقسیم می نماید.

باغ بازار پس از تعیین منفعت سهم مشارکت کننده ،60 درصد را به حساب مشارکت صادراتی کاربر منظور و 40 درصد الباقی را در حساب اندوخته منفعت آن مشارکت نگهداری می کند.

حساب اندوخته منفعت مشارکت کننده حسابی است که در پایان هر معامله به میزان 40 درصد از منفعت مشارکت کننده در این حساب منظور می گردد.

باغ بازار در پایان هر معامله 60 در صد از مانده حساب اندوخته مشارکت کاربر را به حساب مشارکت صادراتی کاربر منظور می کند.

در صورت خروج مشارکت کننده قبل از پایان دوره مشارکت، مانده حساب اندوخته مشارکت کاربر به حساب اندوخته کل مشارکت منتقل می شود.

حساب اندوخته کل مشارکت حسابی است که با خروج هر کاربر قبل از پایان دوره مشارکت مانده حساب اندوخته مشارکت کاربر به این حساب منتقل می گردد.

در پایان دوره مشارکت ، مانده حساب اندوخته کل مشارکت بین افراد باقی مانده در مشارکت به نسبت مبلغ مشارکت و زمان حضور در مشارکت تقسیم می گردد.

نحوه ی نگهداری حساب  مشارکت صادراتی کاربر منطبق بر مدل فایفو (اولین صادره از اولین وارده) است.

 

۹–  ایمنی و حریم خصوصی

۱-۹ سامانه تمام تلاش خود را جهت حفظ امنیت اطلاعات کاربران به کار می گیرد و با به روز ترین فناوری های دردسترس، اقدام به حراست از داده ها می نماید.

۲-۹ اطلاعات اخذ شده از کاربران صرفا جهت بهبود ارائه خدمات، تحویل به هنگام ارزش خریداری شده ،اختصاصی کردن تجربه کاربری، امتیاز دهی به کاربران، واریز وجوه مرتبط با مشارکت، پیگیری مطالبات و عودت وجوه در صورت لزوم و ارائه و دریافت رسید دریافت و پرداخت و هم چنین مکاتبه و ارتباط با کاربران مورد استفاده قرار می گیرد.

۳-۹ نظر به عدم امکان تضمین هک نشدن یا ربوده نشدن اطلاعات و داده های کاربران، تعهد سامانه در خصوص حفظ محرمانگی داده ها صرفا به وسیله بوده و با اثبات اینکه تمام اقدامات و تدابیر لازم جهت حراست از داده ها به عمل آمده، سامانه مسئولیتی در این خصوص نخواهد داشت.

۴-۹ سامانه تعهد می کند داده های کاربران جز در مورد کارکرد همین سامانه برای مقاصد دیگر به کار نرود.

۵-۹ جهت سهولت پیگیری ها در صورت بروز هر گونه مشکل در خصوص تراکنش ها و پرداخت ها، سامانه نسبت به ثبت شماره تراکنش و شماره پیگیری بانک اقدام می نماید.

۶-۹ اطلاعات حساب بانکی کاربران صرفا در حدی که برای واریز وجوه لازم باشد به صورت رمز نگاری شده در سرور سامانه، ذخیره می گردد و اطلاعات فوق به هیچ وجه در سرور سامانه پردارش نمی شود.

۷-۹ کارشناسان سامانه به محض مشاهده هرگونه محتوای مغایر با شعائر دینی، اخلاقی ، عرفی و قانونی جامعه نسبت به حذف محتوا و معلق کردن حساب کاربری فرد متخلف تا تعیین تکلیف آن اقدام می کنند.

 

۱۰– غیر فعال سازی حساب کاربری

۱-۱۰ در صورت بروز هر یک از موارد زیر یا بنا به دستور مقام قضایی، سامانه می تواند نسبت به غیر فعال سازی موقت یا دائم حساب کاربری کاربران ، اقدام نماید. سامانه در صورتی که بخواهد نسبت به این امر اقدام نماید ، ابتدا یک اخطار از طریق پیام کوتاه به کاربر ارسال می نماید ، در صورت عدم ترتیب اثر، وفق اخطار ارسالی سامانه، حساب کاربر حسب مورد، موقت یا دائم غیر فعال می گردد:

۱-۱-۱۰ در صورت نقض هر یک از تعهدات مندرج در قوانین و مقررات سامانه

۲-۱-۱۰ در صورت هرگونه فعالیت مغایر با قوانین و مقررات جاری کشور

۳-۱-۱۰ در صورت بروز رفتار های با نیت مخدوش و غیر دوستانه به قصد ضربه زدن به شهرت و اعتبار سامانه

 

۱۱– مسئولیت ها و تعهدات سامانه

۱-۱۱ نحوه عملکرد

۱-۱-۱۱ کشاورزان و تولید کنندگان

باغ بازار با کشاورزان و تولید کنندگان مسئولیت پذیر، همکاری می کند تا بتواند بیشترین حد ممکن از ارزش ایجاد شده را به سمت کشاورزان و  تولید کنندگانی برگرداند که در واقع سنگ زیرین بنای تولید محصولات غذایی و صیانت از منابع زیستی و طبیعی کشور هستند.  همکاری باغ بازار به صورت مشارکت با کشاورزان در کاشت، داشت و برداشت  محصول و تسهیل عملیات پس از برداشت و تجاری سازی محصولات کشاورزی و غذایی ایرانی در بازار های داخلی  و خارجی است که به صورت مسئولانه تولید شده باشند. برای این منظور، کشاورزان و تولید کنندگان بایستی از طریق سایت باغ بازار به صفحه ی “ثبت نام کشاورزان” مراجعه کرده و فرم آنلاین موجود در آن صفحه را پر کنند و در آخر دکمه ارسال را بزنند. در صورتی که کشاورز یا تولید کننده ای که مشخصات خود را در سامانه ثبت نموده است، دارای شرایط همکاری تشخیص داده شود، باغ بازار جهت عقد قرار داد مشارکت با وی اقدام خواهد نمود. تشخیص اهلیت کشاورزان و تولید کنندگان و نیز  چگونگی تخصیص سهم از ارزش افزوده ی ایجاد شده به کشاورزان و تولید کنندگان طرف قرار داد، فقط در صلاحیت باغ بازار بوده و کشاورزان و تولیدکنندگان این موضوع را پذیرفته و حق هرگونه اعتراض در این خصوص را از خود سلب و ساقط نموده اند. باغ بازار بجز منافع کوتاه مدت، خود را متعهد به تامین منافع بلند مدت و راهبردی جامعه کشاورزان و تمام مردم سرزمین ایران زمین دانسته و با تمام ابزارهای قانونی موجود و در دسترس و عمدتا با تکیه بر نوآوری، سعی در تحقق آن دارد. باغ بازار در انتخاب میان منافع کوتاه مدت و بلند مدت، تعهد بیشتری به تامین منافع بلند مدت کشاورزان عضو سامانه و کلیه کشاورزان ایرانی و سرزمین ایران دارد. کشاورزان و تولید کنندگان از این ترجیح آگاه بوده و آن را پذیرفته اند.

۲-۱-۱۱ همکاران تجاری

اگرچه در سامانه باغ بازار، طرفین اصلی، کشاورزان و مشارکت کنندگان تعریف شده اند، اما به ضرورت ایجاد ارزش  در زنجیره ی کشاورزی و غذا و نیز جلوگیری از انحصار و دلالی، باغ بازار به عنوان سامانه کشاورزی مشارکتی، حسب ضرورت با همکاران تجاری ثالث از قبیل خرده فروشان آنلاین، خرده فروشان سنتی، فروشگاه های زنجیره ای، عمده فروشان، بنک دارها و امانت فروش ها، کارخانجات فراوری و صنایع غذایی، کارگاه های بسته بندی و سورتینگ، سردخانه داران، صادر کنندگان، شرکتهای بیمه، شرکتهای حمل و نقل، مهندسین و مشاورین، تولید کنندگان و توزیع کنندگان نهاده ها و فناوری های کشاورزی و سایر صنایع و نهادهای مرتبط با زنجیره همکاری می نماید.

هر یک از اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در بخش های گفته شده می توانند با مراجعه به سایت باغ بازار وارد صفحه “همکاری با ما” شده و فرم آنلاین موجود در آن صفحه را تکمیل نمایند.

باغ بازار بر اساس نیاز و تشخیص خود، در خصوص انتخاب همکاران و شرکای تجاری، تصمیم گیری می نماید و  در انتخاب نوع و چارچوب مشارکت خود با شرکای تجاری دارای اختیار تام است.

باغ بازار در تمام طول همکاری با همکاران تجاری و پس از آن متعهد به حسن انجام تعهدات در چارچوب های قانونی، اخلاقی و عرفی بوده و همچنین تاکید بر حفظ حسن شهرت طرفین در روابط تجاری باغ بازار به عنوان یک اصل اجرا شده و به طور متقابل مورد انتظار و تاکید واقع می شود.

۳-۱-۱۱ مشارکت کنندگان

مشارکت کنندگان به همراه کشاورزان، مهمترین طرف های تجاری سامانه باغ بازار به شمار می آیند. هر کاربر که بخواهد از باغ بازار های بعدی مطلع شود می تواند نام و شماره تلفن همراه خود را در قسمت مربوط به “خبرم کن” در صفحه اصلی سایت باغ بازار ثبت نماید. باغ بازار های بعدی از طریق سامانه پیامکی به وی اطلاع رسانی خواهد شد. باغ بازار از طریق انتخاب بهترین کشاورزان و مناسب ترین محصولات و پروژه ها از منظر خلق ارزش افزوده، تمام تلاش خود را برای رضایت مشارکت کنندگان در چارچوب حمایت از کشاورزی مسئولانه ی ایرانی به کار می بندد. همچنین باغ بازار تلاش می کند تا تعهدات خود را طبق برنامه های زمان بندی اعلام شده، به انجام برساند. در اینجا نیز، در رقابت میان منافع کوتاه مدت و منافع بلند مدت و راهبردی، باغ بازار در صورتی که مجبور به انتخاب باشد، همواره منافع بلند مدت کشاورزان ایرانی و سرزمین ایران را بر منافع کوتاه مدت مشارکت کنندگان و کشاورزان ترجیح می دهد. مشارکت کنندگان از این ترجیح راهبردی آگاهند و آن را پذیرفته اند.

۲-۱۱ پشتیبانی

در صورتی که هر کدام از کاربران در هر مرحله از استفاده از سایت دچار مشکل شوند، ابتدا می توانند با مراجعه به صفحه راهنما، نسبت به یافتن پاسخ مساله خود اقدام نمایند. چنانچه همچنان نیاز به کمک داشته باشند، خدمات پشتیبانی باغ بازار از روش های زیر در دسترس خواهد بود.

آنلاین: از طریق گذاشتن پیام در قسمت تماس با ما سایت یا ارسال پیام به حساب ایمیل باغ بازار به نشانی support@baghbazar.com

تلفنی: از طریق تماس با خط ثابت اینترنتی باغ بازار که در سایت درج شده است به شماره ۹۱۰۹۰۱۰۰ (۰۲۱)

 

۱۲– سایر مقررات

۱-۱۲ در صورت تغییر قوانین و مقررات،  باغ بازار نسبت به اطلاع رسانی در خصوص آن و اخذ تاییدیه مجدد نسبت به اطلاع از تغییر قوانین از کاربران اقدام می نماید. از تاریخ بارگذاری قوانین جدید در سایت که برای عموم افراد قابل مشاهده باشد، ادعای عدم اطلاع از قوانین قابل پذیرش نخواهد بود.

۲-۱۲ سامانه در قبال عدم دسترسی منظم کاربر به وب سایت و عدم بررسی اعلان ها از سوی کاربران مسئولیتی نخواهد داشت.

۳-۱۲ سامانه دسترسی مداوم و بی وقفه به سایت را تضمین نمی نماید.

۴-۱۲ نحوه ارتباط سایت با کاربران از طریق ایمیل اینفو به نشانی info@baghbazar.com ، تماس تلفنی به شماره ثابت اینترنتی ۹۱۰۹۰۱۰۰(۰۲۱)، خط پیامکی ۳۰۰۰۴۵۰۵۰۰۲۸۶۱ و حساب شبکه های اجتماعی متعلق به سامانه که لیست و لینک آنها در سایت موجود و قابل مشاهده است، می باشد. کلیه پیام های سامانه صرفا از طرق مذکور ارسال و مشاهده شده تلقی می گردد.

۵-۱۲ هرگونه اقدامی از سوی کاربرکه منجر به ورود خسارت به شهرت، اعتبار و محصولات سایت شود تخلف از شرایط قراردادی و قانونی تلقی خواهد شد و  سامانه این حق را برای خود محفوظ می‌داند که حساب آن کاربر را مسدود کند و در صورت نیاز، علیه شخص مذکور اقدام قانونی انجام دهد و خسارت و حقوق قانونی خود را مطالبه کند.

۶-۱۲ انتقال مالکیت سامانه به شخص دیگری، موجب لغو حساب های کاربری کاربران نخواهد شد و کاربران همچنان امکان بهره مندی از خدمات سامانه را دارند.

۷-۱۲ حقوق مالکیت مادی و معنوی سامانه، به صورت کامل متعلق به باغ بازار بوده و کاربران صرفا حق استفاده از سامانه را در محدوده تعیین شده دارند و هیچ گاه، هیچ نوع حقی، اعم و نه محدود به مالکیت و سایر موارد به کاربران تعلق ندارد.

تبصره: کاربر متعهد می گردد از هرگونه سوء استفاده یا مشابه سازی به طور اعم از جمله شبیه سازی سامانه، مدل کسب و کار، فرایندها، الگوریتم و و سایر موارد خودداری نماید در غیر این صورت مسئول جبران خسارات وارده می باشد.

۸-۱۲ کاربران می پذیرند سامانه جهت اطلاع رسانی ها، خبر رسانی در خصوص رویدادها و شرایط ویژه، ایمیل ها یا پیامک هایی را به آنان ارسال نماید.

۹-۱۲ کاربر مجاز نیست با استفاده از روش‌های Framing یا Mirroring یا روش‌های دیگر نسخۀ دیگری از خدمات سامانه را روی سرورهای دیگر ارائه کند. همچنین کاربرمجازنیست در نرم‌افزار  یا در روش ارائۀ خدمات تغییر یا اخلالی ایجاد کند.

۱۰-۱۲ کلیه اقدامات کاربران در خصوص اقدام به دسترسی غیر مجاز و سایر فعالیت ها که مشمول قانون مجازات رایانه ای یا سایر مقررات کشور گردد، مورد پیگیری قضایی واقع می شود و کاربر متخلف می بایست علاوه بر تحمل مجازات های قانونی تعیین شده نسبت به جبران خسارات وارده به سامانه نیز اقدام نماید.

۱۱-۱۲ کلیه اختلافات و دعاوی ناشی از این قرارداد و یا راجع به آن از جمله انعقاد، اعتبار، انحلال (فسخ، انفساخ، تفاسخ)، نقض، تفسیر یا اجرای آن به آقای عبدالمهدی حیدری فرزند  صادق به نشانی کرمان،خیابان قدس،نبش قدس دو، ساختمان مرکزی وکلا، طبقه دوم واحد شش به شماره تلفن ۰۹۱21062685 و تلفن ثابت 03432229996 به عنوان داور مرضی الطرفین ارجاع می گردد تا برابر با موازین مندرج در این قرارداد و مطابق با قوانین مربوطه کشور با رأی داور، بصورت قطعی و لازم الاجراء حل و فصل گردد و طرفین حق هر گونه اعتراض به این رای را به هر نحو و عنوان از خود سلب و ساقط نمودند.

۱۲-۱۲ سامانه در صورت مشاهده هر گونه تخلف یا هرگونه سعی در تقلب و یا تغییر در نحوه صحیح کارکرد وب سایت می تواند بدون اطلاع قبلی حساب کاربری را غیرفعال و یا بطور کامل مسدود و بلوکه کند و کاربران در این خصوص فقط یک بار حق اعتراض دارند که می بایست اطلاعات کاملی را در خصوص اثبات موضع خود برای قسمت  پشتیبانی سامانه ارسال کنند و رد و یا قبول این اعتراض فقط توسط باغ بازار مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در خصوص این بند نیز کاربر حق شکایت و اعتراض مجدد را ندارد و همچنین در صورتی که این اقدام کاربر باعث وارد شدن هرگونه ضرر و زیانی به سامانه و یا سایر کاربران شود کاربر خاطی ملزم به احقاق تمامی حقوق ضایع شده می باشد.

13-12 هر کاربر به نحو مباشرت بایستی ار حساب کاربری خود استفاده و بهره برداری نمایند و واگذاری حساب کابری به شخص دیگر به هر نحو و عنوان از قبیل صلح و حبه و غیره ممنوع می باشدو در صورت مشاهده و اطلاع سامانه حساب کاربری را مسدود می نماید.

0
    0
    سبد خرید
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه